Hogyan azonosítsuk a hiba forrását

Előző számítógépekkel kapcsolatos cikkünkben összeszedtük a PC esetében leginkább előforduló hibákat. Mai cikkünkben arra térünk ki, hogy hogyan is kell feltárni eszközünk hibáit.

Összetettsége miatt sokszor nem egyszerű feladat megtalálni a hiba okozóját. Tapasztaltabbak tudják ugyan, hogy mik lehetnek a jelei a különböző hibáknak, de sokszor nem ad egyértelmű jelet, csak simán be sem kapcsol eszközünk. Ilyenkor jöhet a klasszikus hibakeresés. Lépésről lépésre kell haladni és szisztematikusan kizárni a lehetséges hibaforrásokat.

Első lépésben, mielőtt elkezdenénk gépünket elemeire bontani, érdemes megbizonyosodni arról, hogy hibánkat nem valami szoftveres huncutság okozza-e. Ellenőrizzük mely drivereket telepítettük a probléma jelentkezése előtt, próbáljuk meg rendszerünket a lehető legfrissebb állapotba helyezni! Ha a probléma nem oldódik meg, és továbbra is rejtve marad, akkor folytatnunk kell a keresést. Érdemes egy másik rendszert futtatni készülékünkön, hogy lássuk nem pont operációs rendszerünk hibáz el valamit. Ha a másik rendszeren minden flottul megy, akkor egy újratelepítéssel már meg is oldottuk a problémát. Ha nem ez a megoldás akkor kezdhetünk gyanakodni, hogy bizony gépünk fizikai elemei okozzák a problémát. Ekkor kezdődhet a bújócska, először minden, az alap működéshez nem szükséges elemet távolítsunk el gépünkről (pl.: fülhallgató, pendrive, külső meghajtók, webcam, stb.)! Következő lépésben a gépházat kell felnyitnunk és onnan is eltávolítani a működéshez nem szükséges alkatrészeket. Így már elég alaposan leszűkült a kör, ugyanis ha gépünk így elindul akkor a leválasztott eszközök mind gyanúsak, vagy éppen tápunk könnyebbült meg és képes ellátni a feladatát. A szűkített feltételek mellett lépjünk be a BIOS-ba és vizsgáljuk meg gépünk áram ellátását! Ha ezek az értékek minimuma és maximuma között nagy az eltérés, vagy az értékek nagyban eltérnek az elvártaktól, akkor tápunk lehet a felelős mindenért. Ilyenkor érdemes egy cseretáppal meggyőződni arról, hogy igazunk volt-e. Ellenkező esetben folytathatjuk eszközeink cserélgetését mindaddig, amíg meg nem találjuk a hibás alkatrészt.

Ha már a a cserélhető kártyák minden variációjával próbálkoztunk, akkor nem marad más mint az alaplap. Ezen alkatrész javítása túl költséges ahhoz, hogy megérje egyszerűbb, új alaplapot választanunk, ami sokszor egy másik probléma, hiszen ha lapunk már túl koros, akkor elképzelhető, hogy nem kapunk utánpótlást. Ha szerencsénk van akkor még menthető a lap és minden gondunk megoldja egy BIOS frissítés, vagy volt olyanra példa, hogy a feszültség emelésével sikerült még némi időt kipréselni belőlük.

A hibakeresés sokszor sok időt vesz igénybe és sokszor a hiba nem adja könnyen magát, ezért, ha nem akarunk időt pazarolni, vagy nem tudjuk, hogy hogyan végezzük el a fent említett lépéseket, akkor jobban járunk ha tapasztaltabbakra, szakemberre hagyjuk a dolgot, hiszen, aki sok hibát látott már, az akár a tünetekből meg tudja állapítani a hiba lehetséges forrását.

Következő cikkünkben folytatjuk majd a PC hibákkal kapcsolatos információk átadását. Aki ezek ellenére nem kezdene neki házilag toldozni gépeit, mert úgy érzi inkább szakemberre bízza a folyamat elvégzését, az mindenképpen forduljon szakemberhez, mert a kényes alkatrészekben sajnos akár károkat is okozhatunk szétszerelés közben, így pedig többet ártunk, mint használunk amúgy is hibás eszközünknek.

Kérlek oszd meg barátaiddal!